Van Rampart Creek naar Lucerne Mountain Robson - Reisverslag uit Lucerne, Canada van Ellen Huitema - WaarBenJij.nu Van Rampart Creek naar Lucerne Mountain Robson - Reisverslag uit Lucerne, Canada van Ellen Huitema - WaarBenJij.nu

Van Rampart Creek naar Lucerne Mountain Robson

Blijf op de hoogte en volg Ellen

05 Juni 2019 | Canada, Lucerne

Dag 4 woensdag 5 juni:
Van Rampart Creek naar Lucerne Mountain Robson.
Het was een koude nacht, dus we zijn blij dat we de RV weer starten, de verwarming gaat aan.
Vandaag vervolgen we de Highway 93. De Icefields Parkway stijgt 45 km naar de Sunwapta Pass op 2300 meter hoogte.
Na de pas komen we aan bij Columbia Icefield, genoemd naar de Mountainbike Columbia. Deze berg is 3747 meter hoog en op 1 na de hoogste berg van de Canadese Rockies. Dit is de grootste ijsveld in de Rocky Mountains. Acht gletsjers vinden hier hun oorsprong. Drie gletsjers zijn te zien vanaf de Icefields Parkway: Athabasca, Dome en Stutfield.
Wij stoppen bij de eerste. Een imposante ijsvlakte. Elk jaar trekt deze gletsjer zich een paar meter terug. Het is er erg koud, het hele jaar waait er een koude gletsjerwind.
Bij het Icefield Centre kijken we rond. Je kunt hier een ticket kopen voor de Glacier Skywalker, die enkele kilometers verderop ligt, maar de enorme mist maakt het uitzicht er niet beter op, dus we besluiten om geen tickets te kopen.
Onderweg zien we de Waterval Tangle Creek, waar uiteraard ook een foto van gemaakt wordt.
Af en toe zien we een eenzame fietser
Na het Icefield loopt de Parkway door het brede, door gletsjers uitgesleten dal van de Sunwapta River. Verderop zijn de Sunwapta Falls, waar we stop houden. Een kwartier lopen vanaf de parkeerplaats zien we de enorme waterval.
En we spotten Elk (=eland). Waauw, aan de kant van de weg!
Een half uur verder rijden stoppen we bij de Athabasca Falls. Her water van de Athabasca River stort zich met donderend geraas 12 meter langs kwartsgesteente omlaag in een korte, nauwe kloof.
Tot Jasper is het dan nog 30 kilometer langs de Athabascar River.
We besluiten om voor Jasper een camping te zoeken. De eerste grote camping is dicht, hoe kan dat nu in juni?? De tweede camping is vol. Daar horen we dat de andere camping gerenoveerd wordt.
Dus hier geen plek. We rijden Jasper 20 km. voorbij en komen aan bij Lucerne Mountain Robson, wederom een natuurcamping. Prachtig gelegen!!
Helaas zonder elektriciteit. Van de eigenaar krijgen we een accu te leen om te telefoon op te laden.
We zijn nu in de staat British Columbia, het is een uur later dan in Alberta.
Na het eten nemen we een korte douche in de camper. Maar eerst moet er water gehaald worden bij de waterpomp en met een fles vullen we de watertank. Nadat het water opgewarmd is, volgt het douchen. Back to basic!
We maken nog een avondwandeling naar het Yellowheadmeer, waar we aan de overkant van het meer een bruine beer spotten! Yes, daar doen we het voor! Tevreden sluiten we dag af :)